EDUCATIE 

Basis onderwijs
Wat is de meest voorkomende kleur in de natuur en hoe komt dat? Is een narcis een mannetje of een vrouwtje? Lusten plantjes lantaarnpaal? Hé wie fluit daar en weet je wat hij zegt?  Met een verrekijker, of juist een loep, met schepnetjes, potten en bakjes gaan de kinderen op onderzoek rondom de school. Wat valt er allemaal te zien? Elke vondst heeft een geheim… en Bert gaat je vertellen wat dat is! Niets is leerzamer voor kinderen dan zelf te ervaren hoe mooi en vindingrijk de natuur is.

Wanneer het weer het echt niet toelaat om naar buiten te gaan is er een alternatief. Bert laat de natuur spreken in het leslokaal met behulp van levende planten en dieren. De kinderen vinden het prachtig. Als voorbeeld; de grootste kever ter wereld, rupsen, wandelende bladeren, allemaal in de klas. De verbazing is groot, het leermoment nog groter!

Voortgezet onderwijs
Zien en beleven is leerzamer dan lezen en leren uit een boek! Eénhuizig of tweehuizig? Geslachtelijk of ongeslachtelijk voortplanten? Aanpassen of uitsterven? Menig leerkracht sprak met verbazing over de resultaten van een “uurtje Bert”. “Wat jij in een uur behandeld, daar hebben wij een maand voor nodig.” “Een waardevolle aanvulling op elke lesmethode.”

Bert neemt leerlingen mee naar de fascinerende wereld van juist alledaagse en veel voorkomende planten en dieren om ons heen. Overleven, voortplanten en verspreiden zijn de drie pijlers waar het in de natuur (ook bij ons) om gaat. Leerlingen maken kennis met aanpassingen van bijvoorbeeld de paardenbloem, de pissebed, het roodborstje, etc..

Informeer naar de mogelijkheden.

gfr555